Privatlivspolitik

NIBIS Konsulenternes privatlivspolitik indbefatter en beskrivelse af virksomhedens sikkerhedsgrundlag og fælles forståelse af, hvordan persondata behandles. Privatlivspolitikken fastlægger virksomhedens ambitionsniveau, og opstiller rammerne for de sikkerhedstiltag, som er nødvendige for at vi som virksomhed efterlever lovgivningskravene.

NIBIS Konsulenternes privatlivspolitik har også til formål at sikre kundernes data behandles ud fra principperne i databeskyttelsesforordningen, hvor der stilles krav til rimelighed og gennemsigtighed udover lovligheden af en behandling. Når vi behandler dine persondata, oplyser NIBIS Konsulenterne, hvilke data der behandles og til hvilket formål.

NIBIS Konsulenterne beskytter privatliv og alle personlige data, der angives ved køb på hos NIBIS Konsulenterne. De persondata som kunden indtaster behandles fortroligt og anvendes til NIBIS Konsulenternes primære formål som er at levere ydelser for kunder samt at sikre den bedst mulige kundeoplevelse.

NIBIS Konsulenterne behandler altid oplysninger med det formål at sikre en god kundekontakt og rimelig behandling af kundens data. NIBIS Konsulenterne er qua sit virke bevidst om sikring af data i forbindelse med behandlingen af kundedata og ønsker at betrygge kunden i, at behandling altid sker ud fra gældende lovgivning og god dataskik.

Behandling af persondata

NIBIS Konsulenternes privatlivspolitik indbefatter en beskrivelse af virksomhedens sikkerhedsgrundlag og fælles forståelse af, hvordan persondata behandles. Privatlivspolitikken fastlægger virksomhedens ambitionsniveau, og opstiller rammerne for de sikkerhedstiltag, som er nødvendige for at vi som virksomhed efterlever lovgivningskravene. NIBIS Konsulenterne beder om persondata, ved køb af ydelser hos virksomheden. Det drejer sig primært om oplysninger som navn, adresse, telefonnummer, mailadresse, samt titel og virksomhedsnavn. Disse data udgør almindelige personoplysninger. NIBIS Konsulenterne behandler ikke følsomme personoplysninger, oplysninger om strafbare forhold eller cpr.-nr. Behandlingen sker på baggrund af dit samtykke i henhold til Databeskyttelsesforordningens artikel 6, stk. 1, litra a eller hvis behandlingen er nødvendig for at NIBIS Konsulenterne kan opfylde en kontrakt i henhold til artikel 6, stk. 1, litra b. I de særlige tilfælde, hvor NIBIS Konsulenterne er juridisk forpligtet til at udlevere persondata i henhold til
Databeskyttelsesforordningens artikel 6, stk. 1, litra c, følger NIBIS Konsulenterne krav herom. NIBIS Konsulenterne kan også benytte artikel 6 stk. 1, litra f om legitim interesse, hvor det findes legitimt og sagligt i forhold til virksomhedens primære formål.

NIBIS Konsulenterne indsamler, behandler og opbevarer kun de persondata, der er nødvendige i forhold til at opfylde virksomhedens primære formål.

Har du som kunde spørgsmål til samtykket bedes du kontakt NIBIS Konsulenterne inden du giver dit samtykke. NIBIS Konsulenterne bestræber sig altid på at sikre, at samtykket er frivilligt, specifik, informeret og utvetydigt. Du har til enhver tid ret til at tilbagekalde dit samtykke. Tilbagekaldelsen kan ske ved at kontakte os – find vores kontaktinformationer på https://nibis.dk/kontakt/. Bemærk, at tilbagekaldelsen af samtykke kun gælder fremadrettet
og ikke påvirker lovligheden af den behandling, der er baseret på dit samtykke, inden det blev tilbagekaldt.

NIBIS Konsulenterne orienterer dig om indsamling og behandling af dine personoplysninger i forbindelse med indsamlingen af oplysningerne i overensstemmelse med Databeskyttelsesforordningens artikel 13 og 14.

NIBIS Konsulenterne kontrollerer, at de persondata, virksomheden behandler, ikke er urigtige eller vildledende. NIBIS Konsulenterne sørger også for at opdatere persondata løbende. Da virksomhedens service er afhængig af, at data er korrekte og opdaterede, beder NIBIS Konsulenterne om at kunden oplyser om relevante ændringer i kundedata. Kunden kan benytte kontaktoplysningerne til at meddele ændringer.

NIBIS Konsulenterne indhenter ikke samtykke, hvis virksomheden er retligt forpligtet til at videregive persondata, f.eks. som led i en retlig forpligtelse om indberetning til en myndighed eller en behandling der sker på baggrund af en kontraktuel forpligtelse.

Persondata som NIBIS Konsulenterne har indsamlet, anvendes i forbindelse med den aktivitet, som dataerne er indsamlet til. NIBIS Konsulenterne anvender data, til at gøre virksomhedens services bedre og sikre kvalitet i produkter og tjenester samt i virksomhedens kontakt med kunden.

Slettepolitik

NIBIS Konsulenterne opbevarer kundedata sikkert og fortroligt og behandler kun relevant og nødvendige data, der er tilstrækkelige i forhold til det formål som dataene er indsamlet.

Kundedata opbevares i udgangspunktet i det tidsrum, der er tilladt i henhold til lovgivningen og NIBIS Konsulenterne sletter data, når de ikke længere er nødvendige i forhold til det formål som dataene blev indsamlet.

NIBIS Konsulenterne gemmer i udgangspunktet kundedata i 2 år fra kundens første henvendelse til NIBIS Konsulenterne. Vi behandler dog dine kundedata længere, hvis der forelægger et behov for det i overensstemmelse med Databeskyttelsesreglerne. Dette kunne fx være ved en lang ydelseslevering som bevirker at vi fortsat har en forpligtelse til at levere en ydelse, eller ved efterfølgende henvendelse fra kunden med interesse for køb af ydelser.

Kundedata gemmes til markedsføring i 2 år efter leverancen af en ydelse med det formål at kunne fremsende tilbud eller opfølgning på tidligere salg jf. Databeskyttelsesforordningens artikel 6 stk. 1, litra f.

Opbevaring af kundedate er frivilligt når behandlingen sker på baggrund af samtykke og kunden kan til enhver tid trække samtykket tilbage ved at henvende sig til NIBIS Konsulenterne.

Kundedata gemmes i 5 år når der forelægger en retlig forpligtelse som NIBIS Konsulenterne har overfor offentlige myndigheder jf. Databeskyttelsesforordningen artikel 6, stk. 1, litra c og Bogføringsloven.

Sletning af kundedata sker som kombination af regelmæssig teknisk og manuel sletning efter fastsatte processer. Der er opsat kontroller for at sikre korrekt sletning af data.

Sikkerhed

NIBIS Konsulenterne har vedtaget interne regler om informationssikkerhed, som indeholder instrukser og foranstaltninger, der beskytter persondata mod at blive tilintetgjort, gå tabt eller blive ændret, mod uautoriseret offentliggørelse og mod, at uvedkommende får adgang eller kendskab til dem.

Cookies

I overensstemmelse med virksomhedens interne retningslinjer for databeskyttelse bekræfter NIBIS Konsulenterne, at virksomhedens hjemmeside nibis.dk ikke anvender nødvendige-, funktionelle-, eller statistiske cookies, til at indsamle, lagre kundedata eller spore brugeradfærd. NIBIS Konsulenterne opretholder denne praksis, ved at inspicere hjemmesidens tekniske opsætning. Inspektionerne udføres via browserens undersøgelsesmodul (sektionerne; “Application” og “Storage”), viser konsekvent, at der ikke lagres cookies, og at ingen cookies fra tredje part anvendes på hjemmesiden.

Rettigheder

Kunden har til en enhver tid ret til at få oplyst, hvilke kundedata NIBIS Konsulenterne behandler, hvor de stammer fra, og hvad virksomheden anvender dem til. Kunden kan også få oplyst, hvor længe NIBIS Konsulenterne opbevarer kundedata, og hvem der modtager kundedata, i det omfang NIBIS Konsulenterne videregiver kundedata i Danmark og i udlandet.

Hvis kunden anmoder om det, kan NIBIS Konsulenterne oplyse om de data virksomheden behandler. Adgangen kan dog være begrænset af hensyn til andre personers rettigheder og frihedsrettigheder, til forretningshemmeligheder og immaterielle rettigheder i tilfælde af at NIBIS Konsulenterne vurdere at en begrænsning er nødvendig og proportionel.

Hvis kunden mener, at de kundedata, NIBIS Konsulenterne behandler, er unøjagtige, har kunden ret til at få dem rettet. Kunden skal henvende sig til virksomheden og oplyse om, hvori unøjagtighederne består, og hvordan de kan berigtiges.

I nogle tilfælde vil NIBIS Konsulenterne have en forpligtelse til at slette kundedata. Det gælder f.eks. hvis kunden trækker samtykke tilbage. Hvis kunden mener, at data ikke længere er nødvendige i forhold til det formål, som virksomheden indhentede dem til, kan kunden bede om at få dem slettet. Kunden kan også kontakte NIBIS Konsulenterne, hvis kunden mener, at kundedata bliver behandlet i strid med lovgivningen eller andre retlige forpligtelser.

Når kunden henvender sig med en anmodning om at få rettet eller slettet persondata, undersøger NIBIS Konsulenterne, om betingelserne er opfyldt og gennemfører i så fald ændringer eller sletning så hurtigt som muligt.

Kunden har ret til at gøre indsigelse mod virksomhedens behandling af kundedata. Kunden kan også til enhver tid gøre indsigelse mod virksomhedens videregivelse af data til markedsføringsformål. Kunden kan bruge kontaktoplysningerne til at sende en indsigelse. Hvis indsigelsen er berettiget, sikrer NIBIS Konsulenterne, at behandlingen af personoplysninger ophører straks.

Hvis det utænkelige skulle ske, at dine persondata kompromitteres, er der tale om en hændelse der vil blive håndteret i henhold til databeskyttelsesreglerne.

Du har ret til at indgive en klage til tilsynsmyndigheden (Datatilsynet), hvis du mener at behandlingen af dine persondata overtræder databeskyttelsesretten.

Du kan kontakte Datatilsynet på følgende måde
• På e-mail: dt@datatilsynet.dk
• På telefon: 33 19 32 00

Du kan til enhver tid kontakte NIBIS Konsulenterne via kontaktoplysningerne som kan tilgås her: info@nibis.dk